
RAHVA HÄÄLE ERASTAMISE SAAGA MAIST 1993 JUUNINI 1994 

Mart Laari ilmselge kokkumäng rublamüüjatega 

Riigi saamatusele ajalehtede erastamisel pani krooni suurima trükiarvuga üle-eestilise 

päevalehe Rahva Hääl müügikonkurss, mille toonane riigivaraamet kuulutas välja 1993. aasta 

mais. 

Päevalehe ehk endise Noorte Hääle erastamisega jäädi lihtsalt hiljaks ning Margus Mets 

suutis oma seltskonnaga selle sisuliselt probleemideta üle võtta. Kui sel ajal ühine kultuuri- ja 

haridusministeerium 1994. aastal ootamatult ärkas, selgus, et riigile kuulus vaid Noorte Hääle 

kaubamärk, mida keegi enam ei vajanud. Ka omaaegse Noorte Hääle vara oli 

amortisatsiooniga juba ammu vähemalt paberil sisuliselt olematuks muutunud ning toimetuse 

töötajate moodustatud aktsiaseltsil Päevaleht polnud probleeme selle väljaostmisega. 

Postimehe varad küll müüdi toimetuse töötajatest moodustatud aktsiaseltsile PM, kuid seda 

tehti ilma igasuguse konkursita – Edgar Savisaare valitsuse otsusega väikeprivatiseerimise 

sildi all, kusjuures hinda iseloomustab üsna täpselt väljend “kopikate eest”. See oligi pigem 

tagantjärele otsus, sest ka PM oli juba jõudnud Postimehe sisuliselt oma taskusse pista. 

Õhtuleht anti esiotsa küll toimetusele rendile, et see siis hiljem, 1995. aastal toimetuse 

liikmetest moodustatud osaühingule kogu täiega kinkida. Tingimusel, et osanikeks saavad 

kõik, kes töötanud toimetuses vähemalt paar aastat. Nagu hilisemast arengust teada, hakkas 

siin korduvalt mainitud Andi Raudberg Hans H. Luige volinikuna osakuid kokku ostma ning 

Õhtuleht läkski peagi Luige kontrolli alla. 

Nii et peale Rahva Hääle polnudki üle-eestilise levikuga päevalehtedest rohkem midagi 

erastada. Sedagi tänu peatoimetaja Toomas Leitole ja teistele toimetuse juhtfiguuridele, kes 

lootsid vähemalt esialgu ausale erastamisvõimalusele. 

Ehkki ka Rahva Hääle töötajate moodustatud aktsiaselts RH tegi ühe katse leht endale saada: 

märtsis 1993 esitati taotlus registreerida Rahva Hääle kaubamärk RH nimele, kuid 

patendiamet lükkas selle tagasi. Ilmselt põhjusel, et mõni kuu hiljem, küll alles pärast 

müügikonkursi väljakuulutamist, järgnes sellele kultuuri- ja haridusministeeriumi samalaadne 

taotlus. 

Ainus riigipoolne õigusakt Rahva Hääle staatuse kohta pärines märtsist 1990, mil siis veel 

ENSV Ülemnõukogu Presiidium tegi otsuse, mille alusel asutati üle-eestilised ajalehed Rahva 

Hääl ja Päevaleht kui iseseisvad juriidilised isikud ning kinnitati ametisse nende 

peatoimetajad. Ühtaegu tehti valitsusele ülesandeks kuni ajakirjandustegevust ja kirjastamist 

käsitlevate normatiivaktide vastuvõtmiseni kehtestada toimetuste tegutsemiseks ajutised 

põhimõtted, mis võimaldaksid neil üle minna „majandusliku isevastutuse ja loomingulise 

sõltumatuse tingimustele“. 

Nagu öeldud, luges Päevalehe peatoimetaja Margus Mets sellest välja võimaluse leht 

toimetuse kätte haarata, Toomas Leito aga jäigi valitsuse selget seisukohta ootama. Muide, 

nagu Leito mulle aastaid hiljem rääkis, sündis too Ülemnõukogu Presiidiumi otsus tema ja 



Margus Metsa painava pealekäimise tulemusena, et saada mingigi õiguslik alus lehtede 

eksisteerimise kohta. Kuulusid ju lehed sinnani vormiliselt EKP Keskkomitee Kirjastusele. 

Vahetult enne Rahva Hääle müügikonkursi väljakuulutamist muudeti senine riigiettevõte 

riiklikuks aktsiaseltsiks ning nimetati ka nõukogu, kuhu muu hulgas kuulusid toonane 

kultuuri- ja haridusminister Paul-Eerik Rummo, sotsiaalminister Marju Lauristin ja Tuleviku 

Uuringute Instituudi direktor Erik Terk. 

Valitsuse otsus Rahva Hääl erastada langetati jaanuaris 1993, mille järel moodustati 

asjatundjate komisjon müügitingimuste väljatöötamiseks. Komisjoni tegevuse tulemusena 

ilmuski sama aasta mais erastamiskuulutus. Kirjalikke pakkumisi oodati poolteist kuud 

hiljem 1. juuliks. 

 

Kolm huvilist 

Kui me Hommikulehe omanike ringis Rahva Hääle erastamiskonkursist rääkisime, julgesin 

ma moka otsast poetada, et kui oleks raha, siis võiks ju ka osaleda. Bergmann süttis kohe ja 

otsus oli tehtud. Mina asusin palavikuliselt koostama äriplaani, mis tuli erastamistaotlusele ja 

hinnapakkumisele lisada. 

Määratud tähtajaks laekus kolm pakkumist Rahva Hääle aktsiate ostuks. Kaks nädalat varem 

oli riigikogu küll vastu võtnud erastamisseaduse, mis sätestas aga selgelt, et juba 

väljakuulutatud objektide erastamine viiakse lõpule seni kehtinud õigusaktide alusel. Ehk 

teisisõnu, ostu-müügileping tuli sõlmida sellega, kes pakkus kõrgeimat ostuhinda. 

Pärast seda, kui riigivaraameti nõukogu oli 28. juulil kehtestanud Rahva Hääle erastamise 

alghinnaks 3,3 miljonit krooni, täpsustasid kõik kolm pakkujat oma ostuhinda. 

Aasta algul täiesti uue päevalehega turule tulnud AS Hommikuleht pakkus ostuhinnaks 6,5 

miljonit krooni, garantiiks Hommikulehe suuraktsionäri ERA Panga tagasivõtmatu kirjalik 

kinnitus 2,3 miljoni krooni olemasolu kohta Rahva Hääle erastamiseks. 

AS Maag pakkus ostuhinnaks 5,6 miljonit krooni, esitamata selle kohta ühtegi garantiid. Kui 

muidugi mitte arvestada mitte millekski kohustavat Hansapanga väljavõtet raha liikumisest 

aktsiaseltsiga Maag sama nime kandnud Soome äriühingu Oy Maag arveldusarvel 1993. aasta 

jaanuarist aprillini. Olgu öeldud, et nimetatud ajavahemikul käis sellelt kontolt läbi veidi 

enam kui 9,7 miljonit USA dollarit ning et Maagi omanikud Marek Strandberg ja Agu 

Kivimägi kasutasid sedasama kontot ka Mart Laari korraldusel Eesti Panga rahakeldrist välja 

antud rublade müümisel. 

Rahva Hääle töötajatele kuuluv AS RH pakkus hinnaks 5,3 miljonit krooni. Ainsaks 

garantiiks Sotsiaalpanga kinnitus, et RH arveldusarvel on kuni Rahva Hääle müügilepingu 

allakirjutamiseni 125 000 krooni. 

Väikeste erisustega olid kõigi pakkujate äriprojektid sisult suhteliselt sarnased. Minu 

koostatud äriplaani kohaselt pidi Rahva Häälest saama tõeline rahvaleht, samas kui 



Hommikuleht kavatses selle kõrval jätkata keskklassile ja jõukamale lugejale suunatud 

lehena. Kaalusime ka võimalust tulevikus kaks lehte kokku liita, aga see oli pigem 

spekulatsioon, millest me toona valju häälega ei kõnelnud. 

Kõik kolm pakkujat olid nõus ka lisatingimustega: eestikeelse päevalehe väljaandmine kahe 

aasta jooksul ning töökoha tagamine vähemalt 60 inimesele. Iga pakkuja märkis ära ka oma 

võimalikud investeeringud, ehkki seda üheski pakkumisdokumendis ei nõutud. Näiteks 

Hommikuleht mainis, et kavatseb investeerida otseselt lehe arengusse 2,2 miljonit krooni ja 

lisaks oma trükibaasi loomisse veel kuni 8 miljonit. Maag lubas investeerida 7 ja RH 4,7 

miljonit krooni. 

Kuid need olid pelgad arvud, mille vastu erastamisagentuur otsustamise eel küll põgusat huvi 

tundis, kuid mille vajalikkusest, seda enam selle garanteerimisest ei teinud erastajad 

pakkujatega kordagi juttu. Ka ei nõutud investeeringuid ei esialgsetes ega ka hiljem 

täpsustatud lisatingimustes. 

 

Poliitiliste mängude algus 

Täpselt seadust järgides tulnuks Rahva Hääl erastada aktsiaseltsile Hommikuleht kui kõige 

kõrgemat hinda pakkunule. Paraku algasid siis poliitilised mängud, millest teen veidi 

pikemalt juttu pisut tagapool. 

Erastamisagentuuri haldusnõukogu kui uue erastamisseadusega likvideeritud riigivaraameti 

nõukogu õigusjärglane asus Rahva Hääle erastamist arutama 26. augustil. Hiljem avalikuks 

tulnud protokollist ilmneb, et teatud kindla seltskonna poolt oli kõik tegelikult juba ette ära 

otsustatud. 

Koosolekut juhatas agentuuri esimene peadirektor Jaan Manitski, kes erastamistingimusi 

täielikult eirates juhtis kogu arutelu kohe esimese asjana investeeringute peale, öeldes, et 

„suurerastamisel oleme hinnanud investeeringuid isegi kõrgemalt kui ostuhinda“. See oli 

otsene märguanne laua ümber istunutele, et Hommikulehe pakutud kõrgeim hind tuleks 

nõukogude liikmetel ära unustada. Eesti Vabariigi Ülemnõukogu ja valitsuse poolt 

kehtestatud erastamiskord lükati täiesti kõrvale. Garantiisid ei vaadatud üldse.  

Pakkumisi tutvustanud Manitski asetäitja Margus Kastehein tõi välja ka oma arvutused, liites 

investeeringud koefitsiendiga 0,5 ostuhinnale. Kusjuures Hommikulehe investeeringute 

summaks arvutati 3,2 miljonit, sest väljend „1 kuni 8 miljonit“ trükibaasi loomiseks 

võrdsustati 1 miljoniks. Muidu poleks Kastehein oma matemaatikat kuidagi klappima saanud. 

Nõnda jõutigi järgmise tulemuseni: Hommikuleht 8,1, Maag 9,1 ja RH 7,65 miljonit krooni. 

Mille järel pandi hääletusele otsus astuda lepingu sõlmimiseks läbirääkimistesse 

aktsiaseltsiga Maag. Selle poolt anti viis häält, vastuhääletajaid oli neli. Üks poliitklassikuid 

ütleks selle kohta lühidalt: tehtud! 

 



Hommikuleht alustas juriidilist vaidlust 

Juba järgmisel päeval juhtis Hommikuleht avalikult Erastamisagentuuri tähelepanu asjaolule, 

et too oli Maagi kasuks otsustades rikkunud nii seadust kui muid õigusakte, ning lubas oma 

õiguste kaitseks kohtusse pöörduda. 

Erastamisagentuuri nõukogu peatas selle peale 1. septembril oma eelneva, 26. augusti otsuse 

ning Rahva Hääle erastamisega seonduv anti juriidilisse ekspertiisi. Ekspertideks valiti ühelt 

poolt riigikontrolli osakonnajuhataja Olav Lüüs ja peajurist Maie Raie ning teisalt endine 

Ülemkohtu liige, riigikogu kantselei juriidilise osakonna nõunik Kaljo Tamm, kellele 

Erastamisagentuur andis üle kõik vajalikud materjalid. Välja arvatud üks paber – 

Hommikulehe pangagarantii ‒, mis oli „unustatud“ kaasa panemata. 

Kummaski eksperthinnangus jõuti ühesele järeldusele, et “ehkki nõutud pangagarantiid ei 

esitanud ükski kolmest pakkujast”, tulnuks Rahva Hääl müüa aktsiaseltsile Hommikuleht kui 

kõrgeimat ostuhinda pakkunule. 

Erastamisagentuuri nõukogu ekspertide arvamusest ei hoolinud, tühistas selle peale 8. 

septembril oma 26. augusti otsuse ning kuulutas kaks päeva hiljem välja uue enampakkumise 

Rahva Hääle erastamiseks. Müügipäevaks määrati 24. september 1993. 

Hommikuleht pöördus küll valitsuse poole, pakkudes talle seadusega antud võimalust 

erastamisprotseduuri sekkuda, ent selle võimaluse lükkas agentuuri nõukogu esinaine, 

reformiminister Liia Hänni tagasi. Hänni tunnistas avalikult, et erastamisagentuuri nõukogu 

oli eksinud, kuid keeldus samas seda eksimust parandamast. Nii ei jäänudki Hommikulehel 

muud üle, kui kohtusse pöörduda. 

22. septembril rahuldas Tallinna linnakohus Hommikulehe taotluse ja peatas oma määrusega 

Rahva Hääle erastamise ning ka uue enampakkumise. 

 

Avalik skandaal 

Rahva Hääle erastamise ümber puhkes avalik ja osaliselt ka rahvusvaheline skandaal. 

Pettunud RH aktsionärid alustasid Rahva Hääle veergudel iselaadset kampaaniat, pakkudes 

oma lugejaile võimaluse nn Rahva Hääle rahvaaktsiate märkimiseks. 

Sekkusid ka poliitikud. Koonderakond, Maaliit ja Demokraatlik Õigusliit süüdistasid 

valitsusringkondi ja Erastamisagentuuri selles, et need olid soosinud Maagi kui Eesti riigile 

makse mitte maksvat aktsiaseltsi. 

Protesti avaldas Rahvusvaheline Ajalehekirjastajate Föderatsioon, mille peasekretär Timothy 

Balding viibis juhuste kokkulangemise tõttu parajasti Tallinnas, kus septembris lõpus pidasid 

oma foorumit Kesk- ja Ida-Euroopa ajalehekirjastajad. 

Sõna võttis koguni Saksamaa suurim ajakirjanike ja ajakirjandustöötajate ametiliit IG 

Medien, väljendades rahvusvaheliste pressiorganisatsioonide valmidust pöörduda 



Rahvusvahelise Valuutafondi ja Maailmapanga poole, kes olid seadnud Eestile 

rahvusvaheliste krediitide tingimuseks riigivara erastamise. 

Peaminister Mart Laar asus noomima Rahva Hääle toimetust, süüdistades ajakirjanikke 

lugejate otseses petmises rahvaaktsiate pakkumisega. Samas üritas Laar õigustada 

Erastamisagentuuri tegevust. 

Tõele kõige lähemale jõudis aga hoopis toona opositsioonis olnud Keskerakonna esimees 

Edgar Savisaar, kes kirjutas: 

“Tegu on klassikalise korruptsiooniskandaaliga, kus teatud firmad, kes maksavad kinni 

poliitikuid ja parteisid, saavad vastutasuks soodsatel tingimustel riigivara ja võtmepositsioone 

riiklikes ettevõtetes.” 

Piisab pinnapealsestki süvenemisest, et Rahva Hääle erastamise korruptsiooniahel läbi näha. 

Maagi omanikud Agu Kivimägi ja Marek Strandberg viisid läbi kurikuulsa rublademüügi 

tehingu, kes kauplesid vastutasuks Laarilt välja lubaduse Rahva Hääl neile erastada. Kivimäe 

ja Strandbergi sidemees valitsuses oli nende rublatehingu partner, Laari nõunik Tiit Pruuli, 

kelle korraldada oli ka Laari soovi ‒ täpsemalt Kivimäele ja Strandbergile antud lubaduse ‒ 

edastamine Erastamisagentuuri juhtidele. Kunagi ei võinud ju teada, kas Maagi omanikud 

ikka peavad lubadust rublatehingu üksikasjadest vaikida. Omakorda Pruuli sidemees 

Erastamisagentuuris oli peadirektori asetäitja Margus Kastehein, kes oli 1988. aastal Tartus 

koos Mart Laari, Tiit Pruuli ja Marek Strandbergiga üks Eesti Üliõpilaste Seltsi taastajaid 

ning kes on hiljem korduvalt osalenud Pruuli eestvõttel korraldatud maailmareisidel. 

Oma kindel roll Maagi eelistamisel oli ka agentuuri peadirektoril Jaan Manitskil, kellele 

Kivimägi ja Strandberg hiljem oma osaluse Eesti Päevalehes maha müüsid, ning agentuuri 

nõukogu esimehel Liia Hännil, kes Laari soovituse tegelikku tagapõhja aimamata aitas seda 

iga hinna eest ellu viia. Hännil polnud siis veel ju aimugi, et rublakuhilad on Eesti Panga 

keldrist ammu kadunud ning seda Strandbergi ja Kivimäe abiga. Kui see aasta hiljem, 1994. 

aasta suve lõpul avalikuks tuli, astus Hänniga samasse valimisliitu kuulunud Marju Lauristin 

valitsusest sotsiaalministrina solvunult tagasi. Laar ei olnud talle rublade mahamüümisest ju 

sõnagagi rääkinud ja Lauristin polnud sinnani aru saanud ka sellest, mis raha see 980 000 

dollarit ikkagi oli, mille Maag 1993. aasta alguses sotsiaalfondi kontole kandis. Hännil 

kahjuks sellist otsustavust ei jätkunud. 

Maagi omanikud liikusid toona Erastamisagentuuri koridorides ringi nagu oma inimesed. Ma 

ei saa seda küll kindlalt väita, kuid toona räägiti, et Strandberg olevat koguni viibinud 

Riigivaraameti nõukogu kinnisel istungil, kus sõnastati Rahva Hääle müügi lõplikud 

tingimused. Rääkimata sellest, et Maag unustas oma pakkumised Rahva Hääle ostmiseks 

isegi dateerimata ja Erastamisagentuuris sellele lihtsalt läbi sõrmede vaadati. 

Peep Mühls, kellega me kunagi koos tema büroos mõnusalt sigarit tossutasime, oli esimene, 

kes sellise ahela toimimist tegelikkuses mulle kinnitas. Mühlsi sõnul oli see agentuuris avalik 

saladus, millest kahjuks keegi välja ei teinud. Mühls ise oli Rahva Hääle erastamise ajal 

Erastamisagentuuri PR-juht. 



2018. aastal kinnitas seda ka Mart Laar ise ja nüüd juba avalikult. Veebruari alguses Hans H. 

Luigele antud intervjuus küll üsna ebamääraselt, kuid nädal varem esilinastunud Raimo 

Jõeranna ja Kiur Aarma dokumentaalfilmis „Rodeo“ märksa konkreetsemalt. Muide, selles 

filmis on Laar meelevaldselt ilustanud Pruuli, Strandbergi ja Kivimägi poolt ellu viidud 

rublamüügi tehinguid, väites, et tänu sellele õnnestus tema valitsusel pensionäridele nende 

pensionid välja maksta. Siin juba jutuks tulnud 980 000 USA dollarit oli toonase kursi järgi 

ümber arvestades võrdne 12,7 miljoni krooniga. Sotsiaalmaksu ja muud laekumised 

sotsiaalfondi, mille kaudu siis pensioni maksti, moodustasid 1993. aastal ligi sada korda 

suurema summa. Ning sellest kogusummast ühe sajandiku esiletõstmine Laari poolt oli minu 

meelest üsna kohatu. Seda enam, et tegu on ajaloolasega. 

 

Pikk kohtutee 

Nagu öeldud, pöördus AS Hommikuleht oma õiguste kaitseks kohtusse, nõudes enda õigust 

sõlmida ostu-müügileping Rahva Hääle erastamiseks. Protsessi sekkus kohe ka AS Maag, kes 

omakorda nõudis 26. augusti otsuse seadusele vastavaks tunnistamist ehk siis ostu-

müügilepingu sõlmimist Maagiga ning taotles ühtlasi kogu vaidluse viimist halduskohtusse. 

Mitmeid kuid väldanud kohtulik asjaajamine kujunes sedavõrd keerukaks, et selle 

selgeksrääkimine nõuaks kümneid lehekülgi. Sestap refereerin siinkohal vaid kohtuotsuste 

resümeesid. 

14. oktoobril 1993 lõpetas Tallinna linnakohus oma määrusega Hommikulehe ja ka Maagi 

nõuete menetlemise ning saatis asja arutamiseks Tallinna halduskohtule. Hommikuleht 

vaidlustas selle määruse oma erikaebusega, nõudes kogu asja läbivaatamist ikkagi 

tsiviilmenetluse korras. 

29. novembril 1993 jõudis Tallinna ringkonnakohtu tsiviilkolleegium Hommikulehega 

samale järeldusele ja saatis asja tagasi linnakohtusse uueks läbivaatamiseks. Sellega polnud 

jälle nõus Maag, kes iseseisva nõudega kolmanda isikuna esitas Riigikohtule 

kassatsioonkaebuse. Seejuures väärib tähelepanu, et Maag kaebas ringkonnakohtu otsuse 

edasi alles 1994. aasta jaanuari lõpus, kui kaebuse esitamise tähtaeg oli juba mitu nädalat 

tagasi ümber saanud. Sellest hoolimata võttis Riigikohus Maagi kaebuse menetlusse. 

22. aprillil 1994 tühistas Riigikohtu tsiviilkolleegium omakorda Tallinna ringkonnakohtu 

määruse, leides, et kohus ei ole pädev lahendama Hommikulehe taotlust tema õiguse 

tunnistamiseks sõlmida ostu-müügileping Rahva Hääle erastamiseks, ning lõpetas asja 

menetluse. Ehk siis jõusse jäi ikkagi Tallinna linnakohtu 1993. aasta 14. oktoobri määrus. 

Kuu aega enne Riigikohtu otsust puhkes aga Rahva Hääles ja selle ümber juba tõeline torm. 

Ja seda enam mitte sõnades, vaid tegudes. 

 

Kunstlik vaakum 



Nähes, et Rahva Häält ei õnnestu õiguslikul alusel kiiresti maagiliste meeste kätte mängida, 

valis peaminister Mart Laari juhitud valitsuskoalitsioon teise tee. Saanud teada, et Riigikohtu 

loakogu oli 17. märtsil 1994 andnud Maagi kaebusele menetlusloa, teatas RASi Rahva Hääl 

juhatuse esimees, kultuuriministeeriumi kantsler Veiko Jürisson koheselt juhatuse 

kokkukutsumisest 21. märtsil. Arutlusele pidi tulema üks päevakorrapunkt: vabastada ametist 

Rahva Hääle peatoimetaja Toomas Leito ning nimetada lehe vastutavaks väljaandjaks 

kirjamees Olev Remsu. 

Tekkis iselaadne kunstlik võimuvaakum, kus enam keegi ei andnud endale aru, kuidas edasi 

toimida. Sündmused hakkasid arenema kosmilise kiirusega. Selsamal 21. märtsil kirjutasid 

Rahva Hääle töötajad kollektiivse kampaania raames lahkumisavalduse, astudes ühtaegu 

töösuhtesse ASiga RH. 

Rahva Hääle peatoimetaja ja RH aktsionär Toomas Leito kirjutas samal päeval alla 

teeninduslepingule ASiga RH, keda esindas Ester Šank, andes aktsiaseltsile RH üle lehe 

kirjastamisõigused ja kogu toimetuse vara. Rahva Hääle põhivara anti aktsiaseltsile RH üle 

renditasuga 150 000 krooni aastas, samas pidi Rahva Hääl hakkama RH-le maksma igakuist 

teenustasu Rahva Hääle väljaandmise eest. 

22. märtsil 1994 ilmunud Rahva Hääle impressumis oli teeninduslepingust lähtuvalt senise 

„Väljaandja RAS Rahva Hääl“ asemele kiri „Väljaandja AS RH RAS Rahva Hääle 

tellimusel.“ 

Hommikuleht üritas Rahva Hääle juhatust ning Erastamisagentuuri mõistusele kutsuda, 

viidates ühtaegu nii kohtuliku vaidluse jätkumisele kui ka ikka veel kehtivale 

kohtumäärusele, mis keelas igasugused toimingud Rahva Hääle varaga. Paraku asjata. 

Ei aidanud ka 26. märtsi Hommikulehes kahel küljel avaldatud pikem intervjuu Toomas 

Leitoga, kellele pakkusime lahkelt võimalust oma seisukohti selgitada. Muide, Leito tunnistas 

oma vastustes, et tema abikaasa lemmikleheks oli toona hoopis Hommikuleht. 

 

Rahva Hääle toimetuse lahkumine 

28. märtsil oli RASi Rahva Hääl juhatus otsustanud lehe peatoimetajaga töölepingu lõpetada. 

Otsus ise kõlas nii: 

„RAS Rahva Hääle peatoimetaja Toomas Leito sõlmis eraaktsiaseltsiga RH 21.03.1994 ilma 

juhatuse volituseta teeninduslepingu, millega andis ajalehe Rahva Hääl väljaandmise õiguse 

ASile RH ja rentis RH-le riiklikule aktsiaseltsile Rahva Hääl kuuluvad põhivahendid 

rendilepingut sõlmimata. Nimetatud tegevusega on T. Leito oma volitusi ületades (ettevõtte 

varadega sooritatavad tehingud, kaasa arvatud rentimine on vastavalt valitsuse 29.12.1990 

määrusega nr 264 kinnitatud teist tüüpi riikliku aktsiaseltsi juhatuse ainupädevuses) seadnud 

ohtu tööandja vara säilitamise ja põhjustanud klientide ja äripartnerite usaldamatuse tööandja 

vastu. Eeltoodust lähtuvalt juhatus otsustab: 



1) Lõpetada tööleping RAS Rahva Hääl peatoimetaja Toomas Leitoga töötaja suhtes 

usalduse kaotamise tõttu. 

2) RAS Rahva Hääl raamatupidamisel arvestada ja maksta välja Leito töötasu ning 

kompensatsioon saamata jäänud puhkuse eest. 

3) Härra T. Leitol anda asjaajamine ja dokumentatsioon üle toimetusdirektor Guido 

Mätlikule.“ 

Aktsiaseltsi RH alla koondunud nüüd juba endised Rahva Hääle töötajad olid selleks ajaks 

valinud uue tee: 29. märtsil pidi ilmuma viimane Rahva Hääl ja 30. märtsil juba uus 

päevaleht Eesti Sõnumid. Kompanjoniks saadi kaks rahakat meest – meediamiljonäriks 

tõusnud Hans H. Luik ja metalliäriga tuule tiibadesse saanud Robert Lepikson, kelle 

pealekäimisel moodustati uue äriühinguna RH Ajakirjanike AS. 

29. märtsil 1994 ilmunud Rahva Hääl teatas oma esilehel suurte tähtedega, et lõpetab 

ilmumise ning selle all oli ära toodud nüüd juba Rahva Hääle endise toimetuse pöördumine: 

„Armas Rahva Hääle lugeja 

Neid ridu me kirjutame juba kui endine Rahva Hääle toimetus. RAS Rahva Hääle juhatus 

otsustas eile, et täna meil selle ajalehe tegemiseks voli ei ole. Et asi oleks kindlam, vallandati 

ühtlasi peatoimetaja ‒ juba kolmandat korda viimaste päevade jooksul. 

Sellest hoolimata ei kirjuta me praegu hüvastijättu. See oleks liiga trööstitu. Küll aga ütleme 

täna kogu südamest tänu kõigile senistele Rahva Hääle lugejatele. /…/ 

Kuna Rahva Hääle nimi on riigi omand, siis hakkab homme ilmuma uue nimega ajaleht. 

Kõik, kes on Rahva Hääle tellinud, saavad nüüd selle. Pikemalt juba uue nimega ajalehes, 

mida teeb seesama toimetus, kes tegi seni Rahva Häält. 

Jäägem terveks.“ 

Oli selge, et Rahva Hääl, mille erastamise üle juba tuntavalt üle poole aasta piike ristati, 

taheti lihtlabaselt ära kaotada.  

 

Hommikulehe näoga Rahva Hääl 

Ehkki 30. märtsil 1994 ilmus Rahva Hääle endise toimetuse poolt välja antud uue ajalehe 

Eesti Sõnumid esimene number, ilmus tegelikult ka Rahva Hääl järjekorranumbriga 72 

(15 568), jätkates lehe senist numeratsiooni. Tegu oli samal hommikul trükivalgust näinud 

Hommikulehe klooniga, kus erinev oli vaid esikülje päis ja teisel küljel oleva juhtkirja päis. 

Lehe vahel oli ka Hommikulehe ärilisa, mis oli aga trükitud roosa paberi asemel valgele 

paberile. 

Mõlemas lehes oli ära toodud BNS-i sõnum, kus ma kinnitasin, et eelmisel päeval riikliku 

aktsiaseltsi Rahva Hääl juhatusega sõlmitud lepingu alusel annab Hommikuleht välja ka 



Rahva Häält, seda maksimaalselt kahe nädala jooksul vastavalt Rahva Hääle uue toimetuse 

komplekteerimisele. 

„See, et Hommikulehe toimetus hakkab Rahva Häält välja andma, ei muuda mingil moel 

aktsiaseltsi Hommikuleht suhtumist Rahva Hääle erastamisega seotud kohtuprotsessi,“ 

toonitasin BNS-ile. 

Irooniana olime pannud nn kloonlehe viiendale küljele faksiimilekoopiad 21.06.1940 

ilmunud ajalehe Uus Elu viimase numbri ja 22.06.1940 ilmunud Rahva Hääle esimese 

numbri esiküljest, püüdes näidata, et Eesti ajakirjanduses on omandisuhteid ennegi püütud 

vägisi muuta. Lehtede kolmandal külje all oli Hommikulehe lühike selgitus toimunu kohta, 

mille ma olin kiiruga koostanud. 

„Ilmselt pakub täna rohkesti kõneainet asjaolu, et tänane Hommikuleht ja Rahva Hääl on 

väga sarnased, erineb vaid päismik. Miks see nii on, küsite. 

Nagu teate, kuulutas Riigivaraamet 1993. aasta mais välja riikliku aktsiaseltsi Rahva Hääl 

erastamise. AS Hommikuleht oli üks kolmest, kes konkursil osales. Nähtavasti mäletate 

sedagi, et augustis ja septembris ei suutnud Erastamisagentuuri nõukogu kuidagi otsustada, 

kellel ikkagi on seaduslik õigus ostu-müügilepingu sõlmimiseks Rahva Hääle osas ning 

kuulutas välja uue enampakkumise, jättes eelmise erastamiskonkursi oma huvisfäärist 

kõrvale. 

AS Hommikuleht ei olnud asjade sellise käiguga nõus ning esitas septembris 1993 

Erastamisagentuuri vastu linnakohtusse hagi. Tänase seisuga võime tõdeda, et kuue kuuga on 

jõutud Riigikohtu loakogusse, kusjuures siiani vaieldakse selle üle, kas meie hagi kuulub 

halduskohtu või esimese astme ehk linnakohtu pädevusse. Oleme kohtuasja ajanud 

korrektselt ning kedagi süüdistamata. 

Eile ilmus Rahva Hääles teade selle kohta, et see oli lehe viimane number. Tekkis oht, et 

RAS Rahva Hääl, mille erastamisega on AS Hommikuleht üsna pingsalt enam kui 10 kuud 

tegelenud, lakkab oma põhitegevuse katkestamise tõttu olemast. Järelikult võis oodata 

kümnete tuhandete tellijate etteheiteid ajal, mil erastamisprotsess parajasti käib. 

Nägime vaid üht väljapääsu. Pakkusime RASi Rahva Hääl juhatusele oma teeneid seniks, 

kuni suudetakse Rahva Häälele leida peatoimetaja kohusetäitja, kes kiiresti asuks toimetuse 

koosseisu komplekteerima. 

Kui toimetus on koos, tõmbub Hommikuleht tagasi oma igapäevaste tegemiste juurde ja 

jätkab kohtuvaidlust riikliku aktsiaseltsi Rahva Hääl erastamise üle.“ 

 

Rahva Hääl hakkas kiiresti Hommikulehest erinema 

Juba 31. märtsil ilmunud Rahva Hääl oli samas ehk A2 formaadis nagu Leito ajalgi ilmunud 

ajaleht. Hommikulehe ja Rahva Hääle sisu muutus iga päevaga aina erinevamaks ja seda juba 

alates sellestsamast 31. märtsi lehest, kuhu minagi oma panuse andsin. 



Nimelt sattus mulle Bergmanni vahendusel näppu 20. jaanuaril 1994 Raplas moodustatud 

aktsiaseltsi Eesti Sõnumid asutamisdokumendid, millele olid alla kirjutanud siinsamas 

raamatus juba korduvalt mainitud Hallar Lind, Keskerakonna liider Edgar Savisaar ja Tartu 

skandaalne ärimees Vambola Kolbakov. Aktsiaseltsi registreerimisel jäi ettevõtte nimeks küll 

lihtsalt AS Sõnumid, kuid põhikirjaliseks eesmärgiks jäi endiselt ajalehe Eesti Sõnumid 

väljaandmine. 

Ehkki ma teadsin väga hästi, et Leito juhtimisel Rahva Hääle endisest toimetusest 

moodustatud Eesti Sõnumite vastsel toimetusel polnud sel hetkel mingit pistmist ei Linnu, 

Savisaare ega Kolbakoviga, andis see sellegi poolest võimaluse Eesti Sõnumite jalgealust 

pisut õõnestada. Seda enam, et Kolbakov, kellega mul õnnestus lühike intervjuu teha, rääkis 

oma varasemast plaanist just nimelt Rahva Hääle toimetuse tuumik kavandatava lehe alla 

kutsuda. Minu lugu selle kohta ilmus juba uuenevas Rahva Hääles. 

Huvitav on tõdeda, et Edgar Savisaar reageeris sellele loole üsna kiiresti, avaldades 2. aprilli 

Eesti Sõnumites omapoolsed selgitused minu artikli kohta. „Mind ei üllata, et Raidla püüab 

praegu külvata mitmesuguseid kahtlusi,“ kirjutas Savisaar. „Minu arvates on tema eesmärgiks 

sellega nurjata Eesti Sõnumite lugejate ümberregistreerimise kampaania, mis seni on 

arenenud päris edukalt. Mujal maailmas nimetatakse seda kõlvatuks konkurentsiks.“ 

Savisaare sõnad olid ehe näide tõeväänamise kunstist. Riigile kuulunud ajalehe tellijate 

kaaperdamine oli tema kinnitusel aus tegu, hüljatud lehe päästmine oma erastamisõiguse 

kaitseks aga kõlvatu konkurents? 

Eesti Sõnumite jalgealuse õõnestamisest oli aga märksa olulisem Rahva Hääle 

taasmehitamine, milleks tuli Eesti Sõnumitelt kõigepealt kätte saada Ajakirjandusmaja 

viienda korruse ruumid, kus siis juba enam kui paarkümmend aastat Rahva Häält välja oli 

antud. Nagu selgus, oli Ajakirjandusmaja sõlminud 24.03.1994 aktsiaseltsiga RH lepingu, 

millega nüüd juba endisel Rahva Hääle toimetusel lubati ajutiselt, kuni 21. aprillini kasutada 

Eesti Sõnumite väljaandmiseks Rahva Hääle ruume. Eesti Sõnumite toimetus eesotsas 

Leitoga oli raudkindel, et Rahva Hääl lõpetabki nende soovide kohaselt ilmumise. Aga nad 

eksisid … 

Rahva Hääle ruumide vabastamiseks pidid sekkuma turvafirmad. Aktsiaseltsi RH palgatud 

turvajad kaitsesid Rahva Hääle endiste töötajate vara, riigi palgatud turvafirma aga Rahva 

Häälele kuulunud riigivara. Lõpuks, 4. aprillil blokeeris riigi vara kaitsenud turvafirma Eesti 

Sõnumite inimeste pääsu Rahva Hääle toimetuse ruumidesse. RH oli sunnitud alla andma 

ning trükikoja koridoridesse kolima. Rahva Hääle mahajäetud ruumid meenutasidki aga 

pigem sõjatallermaad kui toimetust. Julgen koguni öelda, et need ruumid olid lausa 

lagastatud. 

Paraku tähendas see seda, et järjest paisuv pasarahe nüüd otse minu kaela sadas. Seda 

vaatamata minu kinnitusele (ilmus 06.04.1994 Rahva Hääles), et Hommikuleht kui toimetus 

on solidaarne Rahva Hääle endise kollektiiviga, mõistes igati nende muresid ja võitlust. 

Hommikuleht kui aktsiaselts leiab aga, et AS RH ei ole ausas konkurentsis sugugi korrektselt 

käitunud. 



Nii see tegelikult ju oligi, ehkki vaid väga vähesed tahtsid sellest siis aru saada. Kaasa 

arvatud Ajalehtede Liit (mitte Ajakirjanike Liit!), kes peaks järgima peamiselt ikkagi 

väljaandjate huve, suunas oma avalduse eeskätt Hommikulehe omanike vastu. Kusjuures 

Hommikulehe vastu tegutses ka Hans H. Luik, kes ise vaid mõni aasta varem oli sisuliselt 

samas seisus, kui Ivo Karlep üritas Eesti Ekspressi kaaperdada. 

Oma panuse vaenukampaaniasse andis minister Paul-Eerik Rummo: „Hommikulehe 

väljaandjate ebaeetiline tegevus on põhjustanud olulist kahju kogu Eesti trükiajakirjanduse 

autoriteedile.“ 

7. aprillil 1994 sai lõpuks Rahva Hääle peatoimetaja ametisse Peeter Tali, küll vaid 

kohusetäitjana, kuid asi seegi. Teine võimalik kandidaat oli Kalle Muuli, kellele aga 

Hommikuleht vastu seisis, sest Muulit nägid peatoimetajana ka Hommikulehe konkurendid 

Rahva Hääle erastamisel ehk aktsiaseltsi Maag omanikud ning pealegi oli tal Isamaa märk 

küljes. Tõsi, Muulist oli Rahva Hääle toimetuse taastamisel tegelikult üsna palju abi ning ta 

asus peagi Peeter Tali asetäitjaks, kui Talist juba ametlik peatoimetaja tehti. Rahva Hääle uut 

toimetust hakkasid aina sagedamini väisama Strandberg ja Kivimägi, kes tundsid end seal 

juba üsna koduselt. Aga mul ei olnud aega nendega jaurata, lootes, et küll aeg kõik paika 

paneb. 

Tali ametisse asumise järel hakkas ka Rahva Hääle toimetus järjest kosuma. Esimene, kelle 

Tali tööle vormistas, oli kultuuriajakirjanik Aime Hansen. Nn endistest jätkas Tartu 

toimetuses Kalju Lomp, kelle Eesti Sõnumid üle parda viskas. Aprilli keskpaigast alates 

lisandusid Toomas Raag ja mitmed teised, nende seas Kärt Karpa ehk tänane Kärt Anvelt. 

Rääkimata rohketest mittekoosseisulistest kaasautoritest. Rahva Hääl, küll uue toimetusega, 

hakkas taas oma iseseisvat elu elama. 

 

Kannatas Hommikulehe maine 

Kogu selle aktsiooniga, mille peamine ja ainus eesmärk oli Rahva Hääl elus hoida, oli 

Hommikuleht mõnes mõttes teenimatult kutsunud enda peale kogu ülejäänud Eesti 

ajakirjanduse protestilaine, millega ühines valdav osa ajalehtedest. 6. aprillil tegi avalduse 

Ajalehtede Liidu täiskogu, deklareerides muu hulgas, et „olulist kahju kogu Eesti 

trükiajakirjandusele autoriteedile on põhjustanud Hommikulehe väljaandjate ebaeetiline 

tegevus“. Avalduse lõpus tehti aga ettepanek lõpetada riikliku päevalehe Rahva Hääl 

väljaandmine tema praegusel kujul, mis kahjustab Eesti ajakirjanduse mainet. 

Vastasin sellele Rahva Hääle veergudel kolumnilaadse kirjutisega „Vabadusekaitsjad tahavad 

vabadust piirata“, millele panin alla oma koolipõlve hüüdnime Peeter Schultz. 

Sekkus ka Riigikogu opositsioon, kes samuti esines oma avaldusega. 

Meediajuhid on läbi aegade kinnitanud, et ajakirjandust ei saa võrrelda saapavabrikuga. Ent 

kui püüda korraks end ajakirjandusest välja mõelda ja hetkeks ette kujutada, et Rahva Hääl 



oleks tegelikult ka olnud saapavabrik. Kas ka siis oleks hakatud nõudma, et hüljatud 

saapavabrik tuleks kõigi oma seadmete ja varustusega maatasa lükata? Mina seda ei usu. 

Eesti Sõnumid meelitas samal ajal enda poolele üle suure osa endisi Rahva Hääle tellijaid, 

kes Eesti Posti kaasabil oma tellimused ümber vormistasid. Toona olid valdavad just 

kvartalitellimused ning aprillist algas uus kvartal. Ehk siis valdav enamik Rahva Hääle 

tellijaid oli oma raha kenasti ära maksnud. Kokkuleppel Eesti Posti toonase peadirektori 

Tarmo-Jaan Tõeleiuga õnnestus Leitol see tellijate raha Eesti Postilt aga kätte saada. 

Leito on oma mälestustes väitnud, et kõik käis seaduslikult. Kuid eks proovigu praegu mõni 

Postimehe tellija pöörduda Eesti Posti poole avaldusega oma juba makstud tellimisraha 

Postimehelt ära võtta ja see näiteks Eesti Päevalehe kaukasse suunata. Võib arvata, et 

vastuseks kõlab väga resoluutne ei. Aga Leito ja Tõeleid olid just selles kokku leppinud. 

Kusjuures jutt ei olnud sentidest, vaid kokku ligi 1,5 miljonist kroonist. 

Hommikulehe maine sai Rahva Hääle päästmisega tegelikult väga tõsiselt kannatada. Nagu 

ma olen ühes intervjuus öelnud, muutus Hommikuleht märklauaks, mille pihta kõik oma 

mürginooli viskasid, ehkki paljud ei teadnud kogu selle juhtumi juriidilisi tagamaid ja sedagi, 

kellel tegelikult õigus oli. See pani Hommikulehe senisele suhtelisele populaarsusele üsna 

suure põõna. Osa lugejad hakkaski arvama, et oleme üks reeturite kamp, kellele 

ajakirjandusvabadus sugugi korda ei lähe. 

 

Erastamisagentuuri kiiroksjon ja tagantjärele õiguse taotlemine 

Rahva Hääl, mis nüüd oli varasemaga võrreldes oma sisult küll sootuks teine leht, kosus 

tasapisi. Tänu Hommikulehele oli riigivara vähemalt näiliselt päästetud ning see tekitas 

Erastamisagentuuri juhtides taas mõtteid. 

25. mail 1994 tühistas agentuur oma 1993. aasta 8. septembri otsuse ja kuulutas välja Rahva 

Hääle aktsiate järjekordse avaliku enampakkumise alghinnaga 3,3 miljonit krooni. See pidi 

aset leidma 7. juunil. 

Hommikuleht ei jätnud aga oma jonni ja esitas selle peale Tallinna halduskohtule kaebuse, 

taotledes uue enampakkumise väljakuulutamise tühistamist. Halduskohus peataski 6. juuni 

määrusega järgmiseks päevaks väljakuulutatud enampakkumise. 

21. juunil tegi halduskohus aga otsuse, millega jäeti Hommikulehe kaebus rahuldamata. Meie 

nõudsime naasmist erastamise algusfaasi, ent halduskohus leidis, et Erastamisagentuuri 

alustatud erastamisprotsess on juba jõudnud tagasipöördumatult uude etappi, kuulutades 25. 

mail välja Rahva Hääle erastamise nüüd juba erastamisseaduse alusel. 

Selle peale hakkas Erastamisagentuuril iseäranis kiire. 30. juunil viidi rutuga läbi oksjon, mis 

kuulutati välja vaevu paar tundi varem. Kohale oskas tulla ei keegi muu kui AS Maag Agu 

Kivimäe ja Marek Strandbergi isikus, kellele oli erandina info oksjoni kohta edastatud juba 

eelmisel päeval. Ja et maagilised mehed pettuma ei peaks, ei seatud enam ühtegi 



lisatingimust, ei tööhõive ega ka investeeringute osas. Sellest, et halduskohtu määrus 

enampakkumise tühistamise kohta oli kõigele vaatamata ikka veel jõus, vaadati külma näoga 

lihtsalt mööda. 

Olgu öeldud, et kogu ostusummast tasus Maag vaid kohutuslikud kümmekond protsenti ehk 

veidi üle 300 000 krooni. Ülejäänud summa peale koostati aga kümneks aastaks 

maksegraafik, mille järgi ei laekunud Erastamisagentuurile paraku enam ühtegi senti. Muide, 

kui Erastamisagentuur 2001. aasta lõpus oma tegevusele joone alla tõmbas ja 

rahandusministeeriumile erastamisvõlad üles luges, pandi kirja ka AS Maag, kelle võlg oli 

tänu viivistele kasvanud juba üle 5,8 miljoni krooni. AS Maag oli kolm ja pool aastat enne 

seda, juunis 1998 sundlõpetatud. Ehk siis riik pidi selle võla lihtsalt korstnasse kirjutama. 

 

Kohtuvaidluse asemel kokkulepe 

AS Hommikuleht ajas aga oma õiguslikku rida vaikselt edasi. Ehkki ka Tallinna 

ringkonnakohtu halduskolleegium jäi oma 1994. aasta 23. septembri otsuses Tallinna 

halduskohtuga samale meelele. 

Mõningane selgus saabus alles Riigikohtus, mille halduskolleegium kinnitas otsesõnu, et 

Rahva Hääle aktsiate müük Maagile oli seadusevastane. Otsus tuli küll alles 16. detsembril 

1994 ning seegi polnud lõplik. Riigikohus muutis nimelt kohtualluvust ja saatis asja uueks 

läbivaatamiseks sedakorda Tartu ringkonnakohtule. 

7. veebruaril 1995 tühistaski Tartu ringkonnakohus Tallinna halduskohtu 21. juuni otsuse 

kohtumenetluse seaduse normide rikkumise tõttu. Seda põhjusel, et Erastamisagentuur nüüd 

juba peadirektor Väino Sarneti isikus oli isehakanult esindanud agentuuri nõukogu. Ning 

kogu vaidlus saadeti uuesti Tallinna halduskohtusse, kuhu kogu vaidlus sumbuski, aga hoopis 

muul ajendil. 

Nimelt hakkasid sel ajal päevalehtede turul puhuma uued tuuled. Nii Hommikuleht kui ka 

Rahva Hääl olid ilmselgelt rahalistes raskustes. Päevaleht üritas küll ots otsaga välja tulla, 

kuid millegagi hõisata polnud temalgi. Nõnda unustatigi vana vaen, Hommikulehe alustatud 

erastamisvaidlus otsustati esimesel võimalusel lõpetada ning 5. juunil 1995 sündis nimetatud 

kolme lehe ühinemise tulemusena uus Eesti Päevaleht, kus Rahva Hääl ja Päevaleht said 

kumbki 42 ning Hommikuleht 16 protsenti vastloodud Eesti Päevalehe Kirjastuse aktsiaseltsi 

aktsiakapitalist. Osaluste jagamisel võeti arvesse igaühe tellijate arv, paberivaru ja pangaarvel 

olev raha. 

Et minu side Hommikulehega oli selleks ajaks kadunud, ei oska ma ka öelda, miks Rahva 

Hääle protsent nii suur ja Hommikulehe protsent nii väike oli. Imestama paneb just Rahva 

Hääle osalusprotsent. Olid ju tema võlad selleks ajaks juba ammu üle pea kasvanud, 

vaatamata sellele, et Leito oli lahkudes jätnud puutumata Rahva Hääle pangaarve, kus Maagi 

ootas seemnena ees ligi miljon krooni ehk kolm korda suurem summa, kui nad olid selleni 

jõudmiseks pidanud välja käima. 



Kolme lehe ühinemisest anti tegelikult teada varakult, juba 22. mail ilmunud lehtedes 

järgmise sõnumiga: „Hommikulehe, Päevalehe ja Rahva Hääle väljaandjad sõlmisid 

möödunud nädalal kokkuleppe, mille kohaselt kolm päevalehte ühinevad ja 5. juunil hakkab 

ilmuma Eesti Päevaleht.“ 

Päev hiljem kinnitati, et Eesti Päevalehe moodustamine võtab hoogu. Ja lisati, et lehe 

vastutavaks väljaandjaks asub Margus Mets, peatoimetajaks saab Kalle Muuli ja peatoimetaja 

asetäitjaks Peeter Tali. Ühinenud lehe tiraažiks prognoositi 45 000. 

Sama aasta septembris liitus uue lehega ka Eesti Sõnumid, mille suuromanikud Hans H. Luik 

ja Robert Lepikson valdavalt endise Rahva Hääle töötajatest koosneva toimetuse taas üle 

parda viskasid. Kuu aega hiljem sünnitas võitluslik kollektiiv eesotsas Toomas Leitoga 

järjekordse uue lehe – Sõnumilehe, mis asus taas konkureerima Rahva Hääle õigusjärglase 

Eesti Päevalehega. 

 

Tühjakspumbatud lehe pankrot 

Vaatamata sellele, et Rahva Häält sisuliselt enam ei eksisteerinud, elas ta oma kohtuelu edasi. 

Võlausaldajad tahtsid ju oma raha kätte saada. Näiteks ruume rentinud Ajakirjandusmajale jäi 

Rahva Hääl võlgu üle 200 000 krooni, mis küll mõisteti välja novembris 1995 Tallinna 

linnakohtu otsusega, kuid mille maksjat polnud enam kusagilt võtta. Võlanõue rändas sealt 

edasi venekeelset päevalehte Estonija välja andnud aktsiaseltsi Kronist kätte, kes asus 

lootusrikkalt Rahva Hääle pankrotti taotlema. 

11. juunil 1996 kuulutaski Tallinna linnakohus välja Rahva Hääle pankroti, kusjuures 

Kronisti nõue oli selleks ajaks tänu meeletule intressile jõudnud kasvada juba ligi 6,4 miljoni 

kroonini, samas kui vara selle katteks oli Rahva Häälel alles veidi üle 50 000 krooni 

väärtuses. Sellestki moodustasid lõviosa tarbetud Rahva Hääle tellimuskviitungite tühjad 

blanketid. 

Kivimägi ja Strandberg püüdsid Rahva Hääle pankrotihalduri Igor Mihelsoni jõupingutusi 

kadunud vara otsinguil tõkestada väitega, et Rahva Hääle omanikuks on Maagi asemel 

saanud 1 krooni eest firma nimega Vision Services, mille omanik olevat keegi Lembit 

Radenkov. Mees, kes nagu hiljem selgus, oli Tartu politsei poolt tagaotsitav. Selle tehingu 

seaduslikkus ei leidnudki kinnitust. 

Visa hingega Mihelson ei jätnud aga jonni ning üksteise järel jõudsid kohtusse hagiavaldused 

nii Maagi kui ka Rahva Häälele kuulunud Volvo ärastanud Marek Strandbergi vastu. 

Kohtumäärusega keelati äriregistri tehingud Maagi lähikondsetega, sealhulgas Eesti 

Päevalehe Kirjastuse ASi ja sellest pungunud Eesti Päevalehe ASiga. Esimesena mainitu oli 

kummalisi teid pidi vahepeal läinud hoopis ERA Panga omandusse ning veel enne seda 

täielikult varatuks muudetud. Ikka maagiliste meeste poolt. Bergmann oli ostnud põrsa kotis. 

Õigem oleks küll öelda, et Strandberg ja Kivimägi tõmbasid Bergmannile lihtsalt koti pähe ja 

jätsid ta kõigest ilma. 



Tallinna linnakohus jõudis vahepeal aga Mihelsoni ühe hagidest rahuldada ning mõistis Eesti 

Päevalehe Kirjastuselt Rahva Hääle pankrotipesa kasuks välja 2,94 miljonit krooni rahalist 

hüvitist. Tõsi, Tallinna ringkonnakohus tühistas novembris 1997 selle otsuse, kuid Igor 

Mihelson jätkas oma võitlust ja kaebas edasi. 

Mais 1998 võttiski asja ette Riigikohus, ehkki kogu kemplus oli kujunenud ühtpidi absurdiks, 

sest vaieldi Rahva Hääle tellijate andmebaasi omandikuuluvuse ja selle eest hüvitise saamise 

võimalikkuse üle. Teisalt soovis Mihelson õiguse ja õigluse võitu. Igal juhul Riigikohus 

tühistaski Tallinna ringkonnakohtu otsuse ja saatis asja uueks läbivaatamiseks samale kohtule 

tagasi. 

Raske öelda, millega kogu protsess lõppenuks, kui üks traagiline liiklusõnnetus oleks jäänud 

olemata. Usun, et Rahva Hääle vara tagasivõitmise võimalused olid siiski minimaalsed, sest 

see eeldanuks 1995. aastal toimunud lehtede ühinemise lepingu tühiseks tunnistamist. Ehkki 

mine tea, sest kohtu teed on äraarvamatud ja kummalised. 

Rahva Hääle kadunud varade otsinguid jätkas Mihelson kuni 3. juunini 1999, mil omaaegse 

Tallinna abilinnapea Mait Metsamaa juhitud Mercedes kaldus vihmasajuga Tabasalust 

Tallinna poole kihutades oma sõidurajalt välja ning sõitis otsa kolmele autole. Neist kahe 

auto juhid surid õnnetuse tagajärjel. Üks hukkunutest oli Igor Mihelson. Metsamaa ise pääses 

saadud vigastuste raviga haiglas. 

Mis puutub Eesti Päevalehe aktsiaseltsi, siis kunagise Rahva Hääle vara heauskse omanikuna 

tegutses see kuni 2011. aastani, mil ta Eesti Ekspressi Kirjastuse aktsiaseltsiga liideti ja 

seejärel äriregistrist kustutati. Eesti Ekspressi Kirjastus nimetati selle järel küll aktsiaseltsiks 

Eesti Ajalehed, kuid liideti 2015. aastal aktsiaseltsiga Ekspress Meedia ja siis samuti registrist 

kustutati. 

Tegelikult käis Rahva Häälega seoses üks vaidlus veel, mis algas 1995. aasta lõpus Tallinna 

linnakohtus ning kus hagejateks olid ASi Rahva Hääl omanikud Marek Strandberg ja Agu 

Kivimägi, kes olid esitanud 1,5 miljoni krooni suuruse kahjutasunõude aktsiaseltsi RH ja RH 

Ajakirjanike ASi vastu. Neist RH andis ajalehte Eesti Sõnumid välja aprillist juunini 1994, 

RH Ajakirjanike AS aga sealt edasi. Eesti Sõnumite vastutav väljaandja Toomas Leito küll 

leidis, et hagi on aegunud, sest AS RH oli oma majandustegevuse lõpetanud ja varatu. RH 

Ajakirjanike aktsiaseltsi põhiomanikud Hans H. Luik ja Robert Lepikson aga väitsid, et 

nendel pole aktsiaseltsiga RH kunagi mingit pistmist olnud, ehkki just nende raha toel AS RH 

Eesti Sõnumite väljaandmise käivitas. Olgu öeldud, et seegi vaidlus lõppes minu teada 

eimillegagi. 

 


